Ondernemers hebben te kampen met tekorten aan onder meer grondstoffen, bouwmaterialen en chips. De energieprijzen blijven stijgen en dat geldt ook voor de prijzen van tal van producten. Wie blijft doen zoals hij altijd deed, snijd zichzelf als ondernemer in de vingers. Hieronder geef ik daarom 6 tips om grip te houden op uw bedrijf.
1. Pas de geldigheidsduur van uw offertes aan
Werkt u met vaste offertes, dan zijn deze geldig tot de datum die u in de offerte opneemt. Tijdens deze periode bent u verplicht tot het nakomen van uw aanbod. Met de stijgende prijzen in het achterhoofd is het raadzaam de geldigheidsduur van uw offerte te beperken tot maximaal drie dagen. Zo voorkomt u dat u de stijgende inkoopprijzen niet kunt doorrekenen in uw verkoopprijzen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat u in uw offerte vermeld dat u werkt met dagprijzen. Of, als u toch graag werkt met langer lopende offertes, vermeld dan dat de genoemde prijzen onder voorbehoud van prijsstijgingen zijn.
2. Verhoog niet de prijzen, maar uw verkoopvolume
Het klinkt logisch: een hogere inkoopprijs leidt tot een hogere verkoopprijs. Toch is dit niet in alle gevallen een slimme keuze. Want wat als uw klanten u de rug toekeren en kiezen voor een goedkoper product? Onderneemt u in een markt waar dit risico bestaat, dan is het beter om in te zetten op een groter verkoopvolume door nieuwe klanten aan u te binden.
3. Investeer in duurzame energie
De stijgende energieprijzen maken duidelijk dat de energietransitie onontkoombaar is. Bovendien gelden vanaf 2023 nieuwe wettelijke energienormen voor zakelijke gebouwen. Gelukkig zijn er tal van subsidies beschikbaar die de stap richting verduurzaming financieel en fiscaal aantrekkelijker maken. Wij adviseren u graag en ondersteunen u bij uw subsidieaanvraag.
4. Leverancier(s): spreid uw risico
Een goede relatie met de leveranciers van uw belangrijkste producten is belangrijk. Toch is in deze onzekere tijden de afhankelijkheid van één leverancier risicovol. Door bij meerdere partijen in te kopen, spreidt u het risico en vermindert u de kans dat er in uw bedrijf tekorten ontstaan.
5. Stuur op actuele cijfers
In plaats van één keer per kwartaal uw administratie bij te houden, is het raadzaam de frequentie naar één keer per maand te verhogen. Zo zit u bovenop de cijfers en kunt u snel bijsturen. Heeft u de overstap naar online boekhouden nog niet gemaakt? Dan is dit hét moment.
6. Zet in op strak debiteurenbeheer
Als de post debiteuren oploopt, kan de liquiditeitspositie van uw bedrijf daaronder lijden. Hoe langer de facturen openstaan, hoe minder geld u beschikbaar heeft om uw leveranciers of medewerkers te betalen of investeringen te doen in uw bedrijf. Het is dus belangrijk om een strak debiteurenbeheer op te zetten. Vindt u dit lastig? Dan is het een optie om te kiezen voor factoring, waarbij een factoringmaatschappij verkoopfacturen direct uitbetaald. Dit brengt wat kosten met zich mee, maar het voordeel is wel dat u direct beschikt over uw liquide middelen.
Advies nodig?
Heeft u vragen over hoe u inflatie en prijsstijgingen de baas blijft? Onze specialisten geven u graag advies. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met u mee!